وی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات سازمان بازرسی در خصوص قطار شهری مربوط به سال ساخت و ورود دستگاه حفاری است که به سالهای ۹۱ و ۹۲ مربوط میشود که برای افراد خاطی در این مورد نیز پرونده کیفری تشکیل شده است.
انگشت باف تصریح کرد: شورای سازمان قطار شهری شهرداری قم سال ۹۸ با امضای استاندار وقت و سایر اعضا، با خروج دستگاه حفاری از قم به اصفهان موافقت کرده اند.
وی در خصوص خروج قالبهای سگمنت متروی قم نیز، گفت: خروج قالبهای سگمنت مترو نیز از مواردی بود که شهرداری قم در قبال آن ۴۵ میلیارد تومان از پیمانکار در صورتوضعیت طی سه قسط کسر کرده است.
متروی همچنان منتظر تامین واگن
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش عملکرد ۲۴ماهه سازمان قطار شهری، بیان کرد: فاز نخست خط یک، به طول ۶ کیلومتر در قالب ۲ ایستگاه، بهصورت کامل آماده بهرهبرداری بوده و منتظر تامین واگن است و در حال حاضر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
انگشت باف عنوان کرد: طبق برنامهریزی اولیه پروژه مترو باید طی ۶ سال به اتمام میرسید که بهخاطر عدم تامین دستگاه حفاری و همچنین هدایت بودجهها به مونوریل، پیشرفت این طرح تا سال ۹۳ فقط ۵ درصد بود و این در حالی است که طبق زمانبندی باید هرسال شاهد پیشرفت ۲۰ درصدی میبودیم.
وی خاطرنشان کرد: بهغیراز ۲ ایستگاه قلعه کامکار و میدان مطهری، چهار ایستگاه عبوری فاز یک خط نخست متروی قم، هنوز تکمیل نشده و از پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد برخوردار است.
انگشت باف گفت: برای احداث فاز نخست خط یک متروی قم افزون بر ۴۲۰ هزار مترمربع تملک صورتگرفته است.
وی با بیان اینکه احداث فاز دوم خط یک مترو ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: ۲ کیلومتر باقیمانده خط یک تا ۲ ماه آینده تکمیل و به ایستگاه مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم، ادامه داد: طول نهایی خط دوم متروی قم به ۲۸ کیلومتر میرسد؛ خط یک و دوم مترو به همراه مونوریل در ایستگاه میدان مطهری تبادل مسافر خواهد داشت.
وی اهمیت حملونقل ریلی را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: دسترسی به حملونقل ریلی بهخاطر سازگاری با محیطزیست و کاهش بار ترافیک در کلانشهرها غیرقابلانکار است و ما راهی جز توسعه حملونقل عمومی انبوهبر نداریم.