به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری شهرداری کلانشهر قم با هدف کاهش بار ترافیک در میدان سپاه قرار است برای خودروهایی که قصد ورود از محور عمار یاسر به سمت خیابان جمهوری را دارند یک رمپ جهتی برای جریان چپ گرد تا عمار یاسر به قسمت جنوبی خیابان جمهوری متصل و، برای مسیر برگشت و برخورد با خیابان شهید اخلاقی بخشی از میدان به صورت زیرگذر اجرا کند.
کلانشهر قم با توجه به این که از وجود حمل و نقل های نوین شهری مانند مترو محروم است و از سویی با رشد بی رویه خودروهای شخصی روبرو است بی شک گره های ترافیکی و بار ترافیکی آن مانند سوهانی روح و روان قمی ها را آزار می دهد.
علاوه بر همه این ها قم یک شهر زائر پذیری است که سالانه و در تمام فصول سال به ویژه در مناسبت های خاص مذهبی و ملی معابر قم همیشه به دلیل ترافیک قفل می شوند .
البته ناگفته نماند بسیاری از گره های ترافیکی نیز حاصل فرهنگ ترافیکی غلط برخی شهروندان است که اگر فرهنگ ترافیک را رعایت کنند می توانند برخی گره های ترافیکی شهر را در مناسبت های مذهبی و ملی برطرف کنند طی سال های اخیر مدیریت شهری به منظور روان سازی ترافیک و بازگشایی گره های ترافیکی پروژه های مهمی را اجرا کرده برای این امر ۳۵ تقاطع غیر همسطح و ۲۲ تقاطع در ۵ محور اصلی شهر قم احداث شده است که طی روزهای آینده نیز قرار است پروژه تقاطع میدان سپاه نیز شروع شود که می توان در روان سازی ترافیک کمک کند.
با هدف پیگیری وضعیت ترافیک شهر و نظر شهروندان و زائران از وضعیت موجود مصاحبه های میدانی ترتیب داده شده است که اغلب از بار ترافیکی که در بیشتر نقاط شهر قم به ویژه هسته مرکزی وجود دارد گلایه مند هستند.
ترافیک سوهانی بر اعصاب مجاوران و زائران
یکی از زائران که از غرب کشور برای زیارت به قم سفر کرده می گوید: برای چندین باری است که به قم سفر می کنم اما هر بار در بیشتر مناطق قم به ویژه اطراف حرم با بار ترافیکی بسیاری روبرو هستیم ساعت ها باید وقت خود را در این ترافیک تلف کنیم به ویژه در خیابان منتهی به اطراف حرم که به سه راه بازار نیز معروف است در این خیابان عابر پیاده اراده ای برای انتخاب ندارد چرا که تا قدمی بر می دارد درگیر موتورسیکلت ها و تاکسی ها و هم چنین اتوبوس های شهری است .
به گفته سیامک یکتایی ؛ کلاشنهر قم در طول سال میزبان زائران است و بار ترافیکی آن به نظر از مشهد مقدس نیز بیشتر است و باید برای این امر چاره اندیشی شود برخی از این مشکلات دست مایه خود شهروندان قمی است چرا که آن چه که من لمس کردم در این شهر پارک دوبل بی شمار و اغلب از خودروهای شخصی استفاده می کنند.
یکی دیگر از شهروندان قمی معتقد است؛ از تلاش و اقدامات خوب شهرداری برای بازگشایی های اخیری که انجام شده و ایجاد برخی تقاطع ها واقعا تشکر می کنیم همین اخیرا با گشودن بلوار شهید جعفر طیار بسیاری از بار ترافیک منطقه کم تر شده است امیداریم خود ما شهروندان هم با رعایت اصول ترافیکی در روان سازی ترافیک به ویژه در هسته مرکزی کمک کنیم.
محمدرضا زارعیان زائری از اصفهان بیان می کند: چندین بار به شهر قم برای زیارت سفر کردم در هسته مرکزی شهر قم به ویژه در ایام و مناسبت های خاص مذهبی قفل شده است به ویژه در سه راه بازار و میدان مطهری و چهارراه بازار عابران پیاده انگار در بین اتوبوس های شهری و تاکسی ها و هم چنین موتور سواران گم می شوند و این قسمت شهر قم به نظر من خطرناک ترین نقطه هسته مرکزی است.
شروع عملیات تقاطع میدان سپاه مهم ترین تقاطع کلانشهر قم
معاون امور فنی و عمرانی شهرداری قم می گوید: در طرح جامع حملونقل و ترافیک تمام پروژههای شهری قم با موضوع حملونقل ازجمله تقاطعها در این سند دیدهشده است تقاطع میدان سپاه نیز یکی از مهم ترین تقاطع ها است و برای این تقاطع مطالعات خردنگر وکلان نگر دیده شده است و قرار است به صورت ۳ سطحه مورد بهره برداری قرار گیرد.
عباس حلوایی می افراید: تقاطع میدان سپاه می بایست عملیات اجرایی آن زودتر آغاز می شد اما به دلایلی طولانی شد ما برای این تقاطع طراحی های مختلفی داشتیم و با مشاور هم قرارداد بستیم این طرح به تصویب نرسیده بود تا تبدیل به طراحی فاز دو شود وقتی فاز یک شروع می شود در شهرداری کمیته ای از کارشناسان خبره تشکیل می شوند که در زمینه ترافیک، عمرانی و شهرسازی و هم چنین خدمات و بحث های بحرانی در آن مشورت می شود و برای تصویب طرح با همراهی معاونین شهرداری های مناطق تصمیم گیری می شود و یک طرح برترانتخاب و در شورای ترافیک استان مورد تصویب قرار می گیرد.
به گفته وی؛ با توجه به تاکید شهردار بر اجرایی شدن پروژه تقاطع میدان سپاه ، برآورد اولیه برای این پروژه ۱۵۸ میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما با توافق بر سر پیمان ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه که مهم ترین تقاطع های کلانشهر قم به شمار می رود در نظر گرفته شده است.
وی در ارتباط با اهمیت این پروژه برای شهر قم عنوان می کند: نکته مهم این است که هنوز میدان سپاه به صورت کامل درگیر ترافیک نشده است و ادامه فاز ۵ عمار یاسر را تا شهدای فاطمی را ۱۳ پلاک را خریده است و لذا از این جهت محور شمال به جنوب که از شریان های مهم شهر قم است و هم چنین شرق و غرب عمار یاسر را به شهید اخلاقی متصل می کند در طرح جدید جامع حمل و نقل و هم چنین طرح قدیم تاکید بر ایجاد تقاطع هم سطح میدان سپاه شده است.
حلوایی می افراید: فاز پنج عمار یاسر که طرحی ۵۴ ساله از خیابان معلم آغازشده و در نهایت به میدان سپاه می رسد. تملکات این پروژه اکنون تا خیابان دور شهر به اتمام رسیده و از دور شهر تا میدان سپاه در حال پیگیری است. بااین همه در حال حاضر ترافیک میدان سپاه به ویژه در ساعات اولیه شب موجب معطلی شهروندان می شود و پیش بینی این است که بازگشایی کامل فاز پنج عمار یاسر این ترافیک را تشدید خواهد کرد. همین موضوع ضرورت اجرای تقاطع غیر همسطح میدان سپاه را بیش از پیش روشن کرده است.
هوشمندسازی و تامین برق تا ایجاد 47 سامانه تقاطع در قم
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم از هوشمندسازی تامین برق پایدار با ولتاژ پایین و مناسبسازی ۴۷ سامانه تقاطع در شهر قم تا پایان سال جاری خبر داده و می گوید: تقاطع ها به سامانه یو؛ پی ؛ اس مجهز می شوند و در زمان قطعی برق تقاطع نظم خود را حفظ می کند بحثهایی مطرح شد مبنی بر اینکه برقهای داخل دکلها خطرهایی برای مجموعه ایجاد میکرد که در حال حاضر ولتاژ این برقها به ۲۴ ولت رسیده است، یعنی یک برق بسیار ضعیف که هیچ خطری برای مردم و کارکنان ندارد.
رضا خانه زاد یزدی می افراید: این سامانهها به یک نرمافزار مرکزی در مرکز کنترل ترافیک متصل میشوند، علاوه بر اینکه هرکدام از این سامانهها تعیین میکنند که اختصاص چراغ سبز به کدام رویکرد داشته باشند، کارکنان مرکز کنترل نیز رصد میکنند تا تقاطعهایی که پشت سرهم وجود دارند بتوانند هماهنگتر کار کنند.
طرح های بلند مدت و کوتاه مدت برای روان سازی ترافیک قم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم می گوید: بار ترافیکی سنگینی در تقاطع ها و معابر قم وجود دارد و در بسیاری از معابر و تقاطع ها گره های ترافیکی دیده می شود قاعدتا این امر با توجه به افزایش جمعیت ؛ افزایش خودرو های نقلیه و هم چنین فرهنگ ترافیکی غلط ایجاد می شود.
این مسئول در ادامه می افزاید: در بسیاری از شهرهای دنیا بهره گیری از حمل و نقل عمومی اولویت اول به شمار می رود و استفاده از خودروی شخصی با سختی هایی روبرو است لذا برای بار ترافیکی نسخه های تایید شده ای اجرا می شود که تجربه آن مطلوب بوده است.
وی عنوان می کند: شهرداری برای کاهش گره های ترافیکی در ابتدا این گره ها را شناسایی می کند برای این امر بودجه های مطلوبی اختصاص یافته است و بعد از شناسایی در مرحله اول اگر گره ها در کوتاه مدت با اصلاح هندسی برطرف شود نیاز به طرح های هزینه بر بلند مدت نیست مانند رمپی که برای خیابان ساحلی روبروی دادگستری است و وارد میدان شهید سلیمانی می شود و در دو مسیر به طور عمودی به هم برخورد می کنند .
اجرای تقاطع میدان سپاه
سید محمدحسین دهناد اظهارمی کند: تداخل دو محور اصلی خیابان عمار یاسر و خیابان جمهوری در بلندمدت اتفاق خواهد افتاد و مشاور و طراح سناریوهای مختلف را بررسی کرده اند و برای گره ترافیکی میدان سپاه طرح جامعی دیده شده است.
وی طرح میدان سپاه را تشریح و بیان می کند: برای خودروهایی که قصد ورود از محور عمار یاسر به سمت خیابان جمهوری را دارند یک رمپ جهتی برای جریان چپ گرد دیده شده تا عمار یاسر به قسمت جنوبی خیابان جمهوری متصل شود، همچنین برای مسیر برگشت و برخورد با خیابان شهید اخلاقی بخشی از میدان به صورت زیرگذر اجرا می شود.
به گفته وی؛ با اجرای این طرح در میدان سپاه تقاطع سه سطحی خواهیم داشت که یک سطح صفر، یک سطح چپ گرد جهتی از عمار یاسر به سمت جمهوری و یک سطح زیرگذر از شهید اخلاقی به سمت عمار یاسر دارد.
این مسئول در ادامه بیان می کند:مراحل طراحی و محاسبات ترافیکی تقاطع سه سطح میدان سپاه انجام شده و با پایان طراحی فاز دو این پروژه وارد اقدامات اجرایی آن خواهیم شد، همچنین ناظر به این مهم ۷۰ میلیارد تومان برای میدان سپاه و ۱۳۰ میلیارد تومان برای اتصال عمار یاسر به بلوار پیامبر اعظم (ص) در نظر گرفته شده است..
انتهای خبر/