معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم با دفاع از عملکرد شهرداری قم در حوزه مالی، تحقق 93 درصدی برنامهای و 110 درصدی درآمدی شهرداری قم در سال 1402 را از دستاوردهای کمنظیر در بین شهرداریهای کشور اعلام کرد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم مطرح کرد:
عملکرد کم نظیر شهرداری قم در حوزه انضباط مالی بین تمام شهرداری های کشور
27 اسفند 1403 ساعت 20:21
معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم با دفاع از عملکرد شهرداری قم در حوزه مالی، تحقق 93 درصدی برنامهای و 110 درصدی درآمدی شهرداری قم در سال 1402 را از دستاوردهای کمنظیر در بین شهرداریهای کشور اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مهرداد توکلی مقدم پیش از ظهر امروز در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در خصوص موضوع بررسی تفریغ بودجه سال 1402 شهرداری قم برگزار شده بود، گفت: مجموع عملکرد بودجه شهرداری قم در سال 1402 با تحقق 93 درصدی برنامهای و 110 درصدی درآمدی در کنار گزارش مشروط حسابرس شورای اسلامی شهر را از نکات برجسته دستاوردهای مالی شهرداری قم دانست و گفت: زیرسوال بردن این دستاوردها در آینده میتواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد و برنامههای شهرداری شود.
وی با انتقاد از سوگیری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در خصوص تفریغ بودجه سال 1402 شهرداری قم و اعلام رد تفریغ بودجه قبل از تصویب در صحن شورا، ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه شورا خود مستقیماً در جریان و ناظر بر عملکرد شهرداری در حوزه مالی است و اگر گزارشی در نفی موضوعات مطرح میشود، کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز یکی از ارکان آن خواهد بود.
توکلی با دفاع از عملکرد شهرداری قم در حوزه مالی و عدم ایجاد دفاع شهرداری قم از گزارش تفریغ سال 1402 در جلسات تلفیق قبل از جلسه رسمی شورا، افزود: بیان برخی موضوعات و عناوین کلی و واضح نظیر وجود تعدادی سکه در انبار شهرداری بدون اطلاع و اعلام چگونگی آن نشان از عدم اطلاع کمیسیون دارد؛ این سکههای نقره اولا در زمان قبل از دوره فعلی مدیریت شهرداری قم به سفارش مجموعه با تصاویری از حرم مطهر توسط بانک مرکزی ضرب شده است و در دوره فعلی در دفاتر انبار ثبت شده تا ورود و خروج آن برای هدیه به میهمانان خاص و تشریفاتی مشخص شود.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به موضوع وجود نقدینگی در حسابهای شهرداری قم در پایان سال مالی 1402، گفت: با توجه به پیشبینی رکود درآمدی در نیمه نخست سال و همچنین لزوم هزینهکردهایی از جمله تأمین نقدینگی برای برخی مصارف نظیر هزینههای مربوط به اوراق گردانی اوراق مشارکت پروژه مترو یا تأمین سهم سرمایه بانک شهر، این میزان از نقدینگی در حسابهای شهرداری قم پس انداز شده بود تا مانع از ضرر و زیان شهرداری قم شود.
وی موجودی برخی دیگر از اقلام و اجناس شهرداری قم در پایان سال 1402 را نیز یادآور شد و افزود: موجودی قیر و میلگرد و همچنین پسانداز غیرنقدی شهرداری قم نیز در پایان سال 1402 برای تداوم اجرای برنامهها و پروژههای شهرداری قم و جلوگیری از رکود آن به علت نوسانات اقتصادی مد نظر شهرداری قم بوده است.
توکلی همچنین عملکرد بالای برخی ردیفهای هزینهای بیشتر از برنامه را نیز یادآور شد و گفت: صرفاً در حوزه قطار شهری شاهد هزینه کرد 1.2 همتی در سال 1402 بودهایم و در همان سال نیز به دنبال خرید واگن مورد نیاز از منابع مختلف بودهایم که به علت کالای خاص بودن و برخی ملاحظات این خرید به انجام نرسید.
وی منطق گزارش حسابرسی را بر اصول حسابداری دانست و تصریح کرد: اینکه به بیان یافتهها در گزارش حسابرسی پرداخته میشود و به اصول آن توجهی صورت نمیگیرد نیازمند بررسی و تجدید نظر است.
توکلی با بیان اینکه در سال 1402 مبلغ 157 میلییارد تومان بابت هزینه تملک پارکینگ از سوی شهرداری قم پرداخت شده است، افزود: تملک پارکینگ با عرصههای در مسیر کاملا متفاوت است و سختی زیادی را برای شهرداری به همراه دارد و علیرغم آن در سال 1402 این مبلغ در تملک پارکینگ هزینه شده است و در خصوص برخی دیگر از پروژههای تعریف شده در این ردیف نیز ورود شهرداری قم انجام شده است، لیکن برخی موضوعات حقوقی، ملکی، اسنادی یا وراثی مانع از حصول نتیجه آن شده که همچنان در این زمینه در حال تلاش و پیگیری از طریق ماده 8 هستیم.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم عملکرد شهرداری قم در سامانه مرکز مدیریت بدهیهای عمومی و روابط مالی دولت را نیز از دیگر وجوه مورد تأکید عملکرد مالی شهرداری قم عنوان کرد و گفت: در این سامانه اعداد و ارقام ملاک عمل قرار نمیگیرد و روال طبیعی این سامانه توسط شهرداری قم طی شده است، در انجام توافقات و اخذ اسناد تسویه در قبال معاملات شهرداری این موضوع یکسانسازی شده است و اختلاف بدهکاری و طلبکاری در این سامانه قبل از توافقات نهایی طبیعی است و در نهایت با امضاء ذیحساب طرفین موضوع به موافقتنامه یا تسویهنامه خواهد انجامید.
توکلی مقدم همچنین با انتقاد از عدم برگزاری جلسه کمیسیون تلفیق برای ارائه توضیحات از سوی شهرداری قم پس از ارسال گزارش حسابرسی خاطرنشان کرد: برای بسیاری از موارد توضیحات کافی وجود دارد و میتوان بدون زیر سوال بردن زحمات مجموعه شهرداری قم در فضای گفتوگو به تبیین مسائل پرداخت.
وی با اشاره به گزارش مشروط حسابرسی تفریغ بودجه سال 1402 شهرداری قم از سوی حسابرس شورای اسلامی شهر قم گفت: در گزارش حسابرس صرفاً عبارت "از بابت سرمایهگذاریهای نقدی و غیرنقدی سنواتی شهرداری قم در سازمانهای وابسته" شرط قبول تفریغ مطرح شده است و با توجه به نوع حسابرسی نیمه تعهدی شهرداری قم، این موضوع نیز قابل توجه است.
توکلی همچنین توجه به امور معیشتی و حقوق کارکنان شهرداری را از دیگر نکات مورد تأکید شهرداری قم اعلام کرد که برخی ردیفهای هزینهای آن بیش از 100 درصد محقق شده است و گفت: در اموری نظیر پرداخت حقوق و دستمزد با توجه به قوانین و دستورالعملها یا موضوعاتی نظیر حمل و نقل این هزینهکردها بیش از میزان پیشبینی شده در بودجه انجام شده است.
وی در پایان عملکرد 110 درصدی عملکرد درآمدی و 93 درصدی برنامهای شهرداری قم رد سال 1402 به همراه گزارش مشروط حسابرسی را اقدامی کمنظیر در میان شهرداریهای کشور دانست و تصریح کرد: در سطح کشور این دستاورد کمنظیری بوده و لازم است در تصمیمگیریها به این نکته توجه شود که در آینده با توجه به امکان به وجود آمدن برخی مشکلات نه پشیمان آن شویم و نه مورد سوال آیندگان قرار گیریم.
انتهای خبر/
کد مطلب: 19974