جشنواره شهرما با نگرشی عالمانه و تخصصی به مسائل مهم شهری و با هدف بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی و رسانهای از مردادماه سال جاری کلید خورد و با توجه به استقبال گسترده شهروندان و اصحاب رسانه و اهمیت موضوع، دو بار به مرحله تمدید رسید تا فرصتی مناسب در جهت تولید محتوا و گزینش آثار در خور جشنواره ایجاد شود و رقابتی تنگاتنگ با توجه به فرصتهای فراهم شده به وجود آید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، مدیریت شهری با داشتن بالغ بر ۳۷۰ وظیفه در اداره شهر و در مسیر ارائه خدمات، بدون پشتوانه لازم از سوی شهروندان و همراهی رسانه، امکان تحقق اهداف و برنامههای راهبردی و زیربنایی را ندارد و باید برای مشارکت مردم و رسانه به درستی ظرفیتسازی و برنامهریزی کند.
جشنواره شهرما در واقع در دو بخش عمومی و تخصصی، برآن است تا رویکردی مردمی و رسانهای برای ترسیم یک شهر خوب در پیش گیرد و دیدگاه عمومی و رسانهای را به سمت و سوی همراهی با سیاستگذاریها و یافتن راهکارهای علمی و تخصصیتر سوق دهد، روشی که بسیاری از کشورهای پیشرفته در اداره شهر و مدیریت شهری از آن بهره میبرند و خود را بینیاز از همراهی و همدلی شهروندان و صاحبنظران و نخبگان در حوزه شهری نمیدانند.
در تدوین سند چشم انداز قم در افق ۱۴۱۴، برنامههای کلانی در توسعه و آبادانی قم برگرفته از نظرات علما، بزرگان دین، نخبگان حوزه و دانشگاه، فعالان حوزه مسائل شهری و محققان تعریف شد تا بتوان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و سرمایههای موجود به جهان شهری شیعی و نمونه دست یافت که با بسیاری از استانداردهای جهانی در مدیریت شهری نیز منطبق باشد.
با توجه به تدوین چنین سندی، به نظر میرسد برگزاری جشنواره شهر ما فارغ از نگاههای کلیشهای و شعارزدگی، میتواند در لابه لای آثار تخصصی و فاخر، بخش مهمی از نیازها و برنامهها و چارچوبهای مناسب در تحقق اهداف را احصاء نماید تا بتوان شهری متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی و هویت انقلابی بازتعریف کرد و ضعفها و کاستیها را از میان برد و متناسب با ظرفیتهای بالندهای که در قم وجود دارد، در مسیر تعالی و رشد و توسعه و عمران قدم برداشت.
امروز بسیاری از مسائل همچون ایمنی، ترافیک و حمل و نقل، معماری اسلامی و ایرانی، نظافت، پاکیزگی، زیبایی شهر، محیط زیست و هویت شهری و درآمد پایدار مدیریت شهری و صدها موضوع مهم و پیچیده در محیط شهری نیازمند استفاده از خرد جمعی و همافزایی و بهرهگیری از ظرفیتهای فکری مختلف است تا به دنبال راهکارهایی منطقی و عقلانی در جهت کاهش هزینه و افزایش بهرهوری بتوان شهری متناسب با ویژگیها و شاخصهای توسعهای شکل داد و ساختاری را فراهم کرد که با کمترین دغدغه و هزینهای بتوان مشکلات و کاستیها را رفع کرده و مطالبات شهروندان را مورد توجه قرار داد.
شناسایی مشکلات و آسیبشناسی در حوزه مدیریت شهری یکی از راهکارهای مهم در بهرهوری هوشمندانه در جهت نقطهیابی دقیق از مسائل است تا با شناخت آسیبها، ریشه و اساس مشکلات را یافت و آن را به درستی رفع کرد، همه این ها مستلزم آن است تا در جریان مطالبات و کمبودها و دغدغهها قرار بگیریم و چه ظرفیتی بالاتر از شهروندان و رسانه میتواند این مشکلات را شناسایی کرده و برای آن راهکاری ارائه دهد و خود را در مدیریت شهر سهیم و شریک بداند.
در طول سال، صدها محتوا و مطلب در خصوص مدیریت شهری، بحرانهای مرتبط با شهر و موانع و مشکلات در مسیر توسعه شهری تولید میشود، اما بدون پاسخ باقی میماند و با وجود کیفیت بالای مطالب به دلیل عدم استفاده از این ظرفیت، پیشرفتی در گرهگشایی از مسائل و مشکلات شهر دیده نمیشود، گاهی نیز دهها مطالبه و خواسته شهروندان به واسطه اینکه از کانال مشخصی منتقل نمیشود ناشناخته باقی میماند و از طرفی شهروندان، آشنایی چندانی با تمامی وظایف مدیریت شهری ندارند و تنها مطالبات خود را اساس و پایهای برای توسعه شهر قلمداد میکنند و این چنین گسستگی و فاصله میان شهر و شهروند و رسانه، نمیتواند در جهت یک همافزایی راهبردی تاثیر چندانی داشته باشد و برای دست یافتن به تصویری حقیقی از نیازها و اقداماتی که به سرانجام میرسد به تعامل و همراهی بیشتری میان رسانه و شهروندان و مدیران شهری نیاز داریم و برگزاری این جشنواره میتواند چنین فضایی را در تعامل گستردهتر ایجاد کند.
شهروندان و رسانههای مطالبهگر میتوانند از ظرفیت جشنواره شهر ما در جهت ارائه مسائل با نگاهی تخصصی و راهبردی به بهترین نحوه استفاده کنند تا بتوان در جهت ارتقای کیفیت و بهبود زندگی، عمران و آبادانی و داشتن شهری زیبا و هوشمند بیش از گذشته به موفقیت رسید، شهرما؛ فراخوانی است در جهت حرکتی هوشمندانه و دغدغهمند در جلب مشارکتهای مردمی و تخصصی در توسعه مدیریت شهری برای رهایی از مشکلاتی که در شهر وجود دارد، شهری که زنده و پویاست و باید بتوان چنین شهری را به تحول رساند.
برگزاری این جشنواره در ۱۳ موضوع اصلی و ۴۳ موضوع شهری وقتی اثربخش و راهگشاست که تنها به برگزاری یک جشنواره ختم نشود و محتواها و آثار و مطالبات، پلی برای رسیدن به یک شهر دارای سیما و منظری زیبا و هویتی شناخته شده و رونق یافته و متحول در همه ابعاد باشد.
همچنین فرصتی برای مهم برای ایجاد حس تعلق خاطر شهروندان به مسائل شهر، توجه به رسالتهای اجتماعی و فرهنگی و هنری شهرداری در کنار عمران و آبادانی، رفع مشکلات اجتماعی مرتبط با حوزه مدیریت شهری، ارتقای سطح مشارکت عمومی، افزایش سطح بصری شهروندان، معطوف ساختن نگاه رسانه و هنر به چالشهای پیش روی شهر و احصای موضوعات جدید در حوزه مدیریت شهری و حساسسازی شهروندان نسبت به زندگی اجتماعی جاری در شهر است و باید چنین فرصتی را مغتنم شمرد، چرا که میتواند نتایج خوبی را در جهت برنامهریزی بهتر برای داشتن شهری آباد و توسعه یافته به همراه داشته باشد.
گنجاندن مطالبات و ترسیم واقعیات شهر در قالب آثار هنری، عکس، خبر و گزارش، قابی را به تصویر میکشد که اگر به خوبی مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد، این جشنواره قطعا سهم مهمی در رفع مشکلات و چالشهای شهر قم خواهد داشت و سرآغازی برای مطالعات وسیع برای رساندن شهر قم، به استانداردهای مورد مطالبه میشود.
انتهای پیام/