آنچه مردم از سفر رئیسجمهور به قم در حوزههای مختلف مطالبه دارند/از مونوریل و مترو تا ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری شهروندان در آستانه سفر رئیسجمهور و هیئت همراه به استان قم، بیش از هر زمان دیگری چشمانتظار حمایتهای همهجانبه دولت برای رفع مشکلات پیشرو و سرعت یافتن روند پیشرفت استان بهویژه در بخش مسکن، افزایش سرانههای عمومی و حل معضل فرودگاه، مونوریل و راهاندازی قطار شهری هستند.
قرارگرفتن ۳۱۵ هکتار از بافت فرسوده قم در دل بافت تاریخی، نوسازی و ساماندهی بخش قابلتوجهی از محدوده زندگی مردم این شهر را قفل یا بشدت دشوار کرده است؛ کارشناسان و مدیران شهری معتقدند که مبنای تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از تعیین محدوده بافت تاریخی قم عکس هوایی مربوط به دهه ۳۰ شمسی است که با واقعیتهای شهر قم فاصله زیادی دارد که لازم بوده برای توسعه بافت های فرسوده و ناکارآمد، محدوده بافت تاریخی بر مبنای واقعیتهای موجود مورد بازبینی قرار گیرد و اماکن تاریخی بهصورت لکهای و نقطهای شناسایی شود تا امکان ساماندهی و بهسازی بافت های مسکونی و غیرتاریخی ۳۱۵ هکتار از هسته مرکزی شهر فراهم شود.
گذران زندگی در فرسودگی
شهر قم دارای یک هزار و ۵۸۰ هکتار بافت فرسوده است که حدود ۳۱۵ هکتار از آن بافت تاریخی است و به گفته مسئولان، از محدوده قانونی ۱۳ هزار هکتاری قم، حدود چهار هزار هکتار آن شاخصههای بافت فرسوده را دارد و بیش از ۶۰ درصد جمعیت شهر در این چهار هزار هکتار سکونت دارند.
بافت فرسوده قم در شش منطقه شهری متمرکز است و تنها منطقه هشت و بخشهایی از منطقه چهار حجم بافت فرسوده اندک است. نوع کالبد، ریزدانگی، قدمت بالای ساختمانها و موضوع ایمنی آنها مسئلهای است که بافت فرسوده قم از آن رنج میدهد. بالاترین مساحت منازل در بافت فرسوده ۲۰۰ مترمربع است و بیشتر مساحتهای عرصه نیز زیر ۲۰۰ مترمربع است.
به گفته کارشناسان، کمبود زیرساختهای شهری همانند فضای سبز و کاربریهای فرهنگی و ورزشی نیز از دیگر مشکلات شهروندان قمی ساکن در بافت فرسوده است. محدودیت ارتفاع، نبود سیاستهای تشویقی مؤثر در سطح کلان کشور با توجه به مشکلات اقتصادی افراد ساکن در بافت فرسودهها، سبب شده تا کمتر شاهد بازآفرینی شهری و رونق در بافت فرسوده باشیم.
هماکنون کالبد منازل بافت فرسوده قم رو به تخریب است و در پی آن نیز جمعیت ساکن در آن بدون اینکه تمایلی برای بازآفرینی داشته باشند از محلات اصیل و بومی به محلات تازهساخت مهاجرت میکنند که در این زمینه نیازمند تدبیر در سطح کلان مدیریت استان و چارهاندیشی برای رفع مشکلات موجود هستیم.
افزایش ظرفیت تولید مسکن با الحاق اراضی در نزدیکی بافت های مسکونی به حریم شهری از دیگر درخواستهای مهم و حیاتی شهروندان و مردم قم از دولت سیزدهم است؛ به گفته کارشناسان جمعیت قم بعد از انقلاب اسلامی ۸ برابر شده و از طرفی موقعیت جغرافیایی قم بدون هموار بودن زمین آن مشکل و دردسر شهرهای کوهستانی را در ایجاد زیرساختهای تولید مسکن را ندارد و قمیها امید دارند در دولت جدید زمینه مساعدی برای خانهدار شدن جوانان و اقشار مستضعف جامعه ایجاد شود.
انتظار قمیها برای اختصاص اراضی ۳۲ و ۴۷ هکتاری پردیسان
حجم بالای سکونتگاههای غیررسمی، بافت های فرسوده و خانههای احداثشده در زیر دکلهای فشار برق قوی از معضلات شهروندان قمی است، از سالهای گذشته بر ساماندهی بافت های فرسوده شهری اراضی ۴۸ هکتاری و خانههای در حریم دکل نیز اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان بهعنوان پشتیبان در نظر گرفتهشده که با گذشت چند دهه از آن هنوز هیچگونه زیرساخت یا اقدامی جهت آمادهسازی آنها انجامنشده و همین مشکل سبب شده تا مردم این مناطق در فرسودگی و عوارض جبرانناپذیر تشعشعات دکلهای برق گذران زندگی کنند.
مردم قم و بهویژه ساکنان این مناطق از شهر امید دارند تا در سفر رئیسجمهوری به استان قم معضل و مشکل نامشخص آمادهسازی و انتقال خانههای در حریم دکل و بافت های فرسوده به اراضی شهرک پردیسان حل شود و بارقه امیدی در دل مردم این مناطق که نوعاً از اقشار ضعیف جامعه بوده، روشن گردد.
کمبود کتابخانههای مرجع و عمومی در مناطقی مانند نیروگاه به همراه بوستانهای شاخص تفریحی در مناطق شش و ۵ به همراه گرههای کور ترافیکی در معابر شهری از دغدغههایی است که شهروندان قمی با آنها روبهرو هستند و مردم این شهر از دولت سیزدهم انتظار دارند تا با پایش های میدانی نسبت به تصویب و جانمایی طرحهای اولویتدار توجه و دقت نظر بیشتر بکار ببندد و در عدالت در توزیع سرانههای فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی بیش از همیشه موردتوجه دولتمردان باشد.
بهرهبرداری از سالن ورزشی ۴۵۰۰ نفر پردیسان
در حوزه ورزش نیز ورزشکاران و ورزش دوستان قمی احداث یک ورزشگاه مدرن و چندمجموعه در نزدیکی حریم شهری را در صدر خواستههای خود میدانند. احداث مجموعههای ورزشی ویژه بانوان با هدف رفع دغدغه دلسوزان فرهنگی نیز از مهمترین مطالبات مردم قم در حوزه ورزش از رئیسجمهوری دولت سیزدهم است.
همچنین مجموعه ورزشی ۴۵۰۰ نفری امام رضا (ع) در منطقه پردیسان قرار دارد که روند احداث آن بیش از ۱۰ سال پیش آغازشده است و هماکنون سازههای آن در تابش مستقیم آفتاب و سرمای سوزان فصل سرد سال در حال استهلاک است. با توجه به جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفری پردیسان قم تکمیل و راهاندازی این پروژه نیمهتمام میتواند بخشی از شهروندان ساکن منطقه هشت شهر را تأمین کند و از حجم بخشی از سفرهای درونشهری به هسته مرکزی شهر بکاهد.
این پروژه هماکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مساحت کل آن ۱۸ هزار و ۷۱۵ مترمربع است که ۵ هزار و ۷۳۶ متر از آن به مساحت کل سالن ورزشی اختصاصیافته است. در این سالن ورزشی مدرن اتاقهای مربوط به بازیکنان، داوران، سالن آمادهسازی، دوپینگ، اتاق مربی،نمازخانه، اتاق جلسات، اتاق استراحت پرسنل و غیره جانمایی شده است.
استعدادهای ناب و بیشماری در محلات و گوشه و کنار شهر مقدس قم در رشتههای ورزشی مختلف وجود دارد که به دلیل ضعف در زیرساختها و همچنین مشکلات ساختاری در شناسایی و پرورش استعدادها با گذشت از سنین نوجوانانی و ورود به دوره جوانانی به ورطه فراموشی سپرده میشوند. در مناطق کمتر برخوردار و حاشیهنشین قم از نظر برخورداری از سرانههای ورزشی و سالنهای بازی مجهز بهویژه در غیر از رشته ورزشی فوتسال بشدت دچار کمبود هستند و درصورتیکه یک یا دو مجموعه ورزشی چندمنظوره در محلات آسیبپذیر نیروگاه، آذر و شهر قائم و شاه ابراهیم احداث شود علاوه بر کاهش آسیبهای اجتماعی و سالمسازی اوقات فراغت، شاهد شکوفایی استعدادها و افتخارآفرینی برای استان قم و در نتیجه افزایش حس هویت شهری و احساس تعلق به فرهنگ ملی و دینی خواهیم بود.
فرودگاه نقطه امید قمیها
طبق آمار و ارقام استانی، قم به دلیل جایگاه علمی و مذهبی سالانه پذیرای حدود ۲۵ میلیون زائر و گردشگر است که ۵ میلیون نفر از آنها را گردشگران خارجی تشکیل میدهند. ظرفیت بالای گردشگری مذهبی قم سبب شده تا پیش از ۵۰ درصد از اقتصاد استان بر محور خدمات تعریف شود. دراینبین بهرهبرداری از فرودگاه میتواند به نقطه عطفی در وضعیت اقتصادی و رونق بیشتر کسبوکار و همچنین افزایش سفر زائران و گردشگران به این استان منتهی شود اما با وجود گذشت ۱۱ سال از کلنگ زنی این طرح کلان به دلیل مشکلات حقوقی پیشآمده در مسیر احداث این پروژه عملاً پیشرفتی در آن حاصل نشده است.
هرچند به گفته مسئولان استانی حکم خلع ید سرمایهگذار فرودگاه قم متوقفشده و در مسیر اعطای موافقتنامه اصولی قرار دارد اما آن چیزی که کام مردم استان را شیرین میکند خبر بهرهبرداری از این پروژه مهم در آیندهای نزدیک است که بدون حمایت و قرارگرفتن در بین پروژههای اولویتدار ملی، همچنان درگیر و دار مشکلات اقتصادی خاک خواهد خورد.
تفاهمنامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمنماه همان سال آغاز شد. این فرودگاه که در جاده قم – سلفچگان واقعشده، از شهر قم تقریباً ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتشنشانی، هتلهای سه تا پنج ستاره و همچنین پیشبینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرحهای اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.
پروژه رهاشده مونوریل
در این میان مونوریل هم از طرحهای بلاتکلیف شهری است که عنوان آینه دق پروژههای نیمهتمام را از آن خود کرده است، ستونهای بتنی که در بخشی از بلوار سردار سلیمانی پشت هم دیوار شدهاند و هماکنون مدیران و مسئولان استانی معتقدند که تکمیل آنها ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تأمین این رقم از عهده شهرداری و استان خارج است. انتظار مردم قم از دولت جدید این است که با توجه به نظرات کارشناسی پیرامون این طرح نیمه نسبت به تعیین تکلیف آن تصمیم نهایی را اتخاذ کند و این پروژه از وضعیت آزاردهنده کنونی با هر سرنوشتی که برای آن رقم خواهد خورد، خارج شود.
مترو و امید قمیها برای خرید واگن و تسریع در عملیات حفاری
پروژه قطار شهری یکی از طرحهای کلان در حال انجام شهر مقدس قم است که خط یک فاز نخست آن حدفاصل میدان کشاورز تا میدان مطهری در مراحل پایانی خود قرار دارد و میتواند بخشی از نیازهای شهروندان را برطرف کند. اما نکته مهم برای حل گرههای ترافیکی و حرکت به سمت شهر انسانمحور تکمیل سایر خطوط پرتردد متروی قم بهویژه خط میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران و ارتباط شهرک پردیسان با هسته مرکزی شهر است که در صورت تکمیل و راهاندازی بار زیادی از تردد خودروهای شخصی، ترافیک، آلودگی هوا و مصرف بالای انرژی و سوخت را بر دوش خواهد کشید. دراینبین افزایش چندباره قیمت تجهیزات بهخصوص واگن، امکان خرید آن را از مجموعه مدیریت شهری سلب کرده و لازم است تا برای راهاندازی قطار شهری کمکهایی از سوی نهاد دولت به استان قم صورت بگیرد تا این پروژه نیمهتمام نیز در یکزمان بندی مشخص به سرانجام برسد.
عبور از شهر خودرو محور و حرکت در مسیر شهر انسانمحور نیز از درخواستهای عمومی مردم قم از دولت سیزدهم است که شاهکلید و پیششرط نخست آن توسعه ناوگان عمومی و افزایش سهم این ناوگان از فضای معابر و عبور و مرور است که دراینبین قطار شهری و نوسازی اتوبوسهای درونشهری از اهمیت ویژهتری برخوردار است.
همچنین کمک و توجه دولت در احداث زیرساختهای لازم برای مسیرهای ایمن دوچرخه و افزایش پیاده راههای استاندارد برای سفرهای کوتاه شهری نیز از مطالبات جدی و همیشگی مردم قم از دولت است.
درخواست قمیها برای افزایش سرانههای فرهنگی و ورزشی
بسیاری از مردم قم در مباحث فرهنگی علاوه بر تأکید بر بهبود فرهنگ عمومی و کاهش برخی آسیبهای اجتماعی، نسبت به توسعه و افزایش زیرساختها مانند سینما، کتابخانه، فرهنگسرا و مراکز فرهنگی جهت اجرای برنامه گروهی بهویژه در مناطق کمتر برخوردار شهری تأکید دارند.***/ش
انتهای پیام/