کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری قم:

احداث دمنوشخانه بوستان علوی قم با مساحت 6000 مترمربع/گیاهان دارویی مبنای فعالیت دمنوشخانه است

29 خرداد 1403 ساعت 21:33

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: دمنوشخانه بوستان علوی بر مبنای تولید، فروش و عرضه گیاهان دارویی در بوستان علوی قم به بهره‌برداری رسید.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری پیام جوادیان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری، با اشاره به افتتاح و کارکرد دمنوشخانه بوستان علوی اظهار کرد: مجموعه دمنوشخانه بوستان علوی در راستای توسعه اماکن رفاهی، تفریحی و گردشگری در سطح شهر و ایجاد شور و نشاط اجتماعی شهربازی بوستان فدک احداث شد.
وی با بیان اینکه این مجموعه به مساحت حدود ۶ هزار مترمربع با مشارکت بخش خصوصی ساخته‌شده است، افزود: این مکان زمانی باغ پرندگان بود که البته به‌صورت غیراستاندارد نگهداری می‌شدند، سپس تعطیل و تبدیل به انبار دپو شده بود و وضعیت بسیار نامطلوبی داشت.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: ازآنجاکه جای یک مجموعه سنتی، میراثی و فرهنگی در شهر خالی بود این مکان پیشنهاد شد تا طی یک فرایند قانونی ساخت و بهره‌برداری آن به مزایده گذاشته شود که یکی از نیروهای بومی شهر قم برای این کار انتخاب شد.
جوادیان گفت: در مرحله اول بحث طراحی این مجموعه توسط بهترین طراحان کشور انجام و نهایتاً عملیات اجرایی آن در اواخر سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
وی با تأکید بر اینکه حدود یک سال زمان برده شد تا این مکان به این شکل دربیاید و آبرویی برای گردشگری شهر قم به‌خصوص گردشگری فرهنگی و سنتی قم باشد، تصریح کرد: نوع قرارداد این مجموعه BOLT است و میزان سرمایه‌گذاری آن بالای ۲۰۰ میلیارد ریال است.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه این است که بر مبنای گیاهان دارویی است، گفت: علاوه بر اینکه یک مجموعه گردشگری و میراثی است، یک باغ گیاهان دارویی نیز محسوب می‌شود.
به گفته جوادیان، بالای ۱۶۰ گونه گیاهان دارویی مرسوم و نادر در این مجموعه استفاده‌شده و عمدتاً در شربت‌ها دم‌نوش‌ها و غذاهایی که سرو می‌شود استفاده خواهد شد.
وی اذعان داشت: در این مکان یک گلخانه به‌صورت کاملاً اختصاصی برای عرضه محصولات دارویی وجود دارد، حکیم خانه‌ای ساخته‌شده تا یکی از پزشکان طب سنتی در آن مستقر شود و نسبت به ویزیت و تجویز گیاهان دارویی اقدام کند، همچنین فروشگاهی برای فروش و عرضه گیاهان دارویی به شکل عطاری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه یک مجموعه بزرگی در اطراف قم توسط سازنده دمنوشخانه ساخته‌شده که محصولات این مکان را تضمین می‌کنند، گفت: محصولات گیاهی در این مکان به‌صورت صد درصد توسط این گروه تولید و به فروش می‌رسد.
جوادیان اضافه کرد: همچنین بخش دیگر سیاه چادری است که به شکل کامل از پشم بز ساخته و خریداری‌شده و رقم سنگینی برایش پرداخت‌شده است تا فضای سنتی و زندگی عشایری در این مجموعه برای مخاطبان تداعی شود.

انتهای خبر/


کد مطلب: 16632

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/16632/احداث-دمنوشخانه-بوستان-علوی-قم-مساحت-6000-مترمربع-گیاهان-دارویی-مبنای-فعالیت

قم فوری
  https://www.qomefori.ir