تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب : 16632
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: دمنوشخانه بوستان علوی بر مبنای تولید، فروش و عرضه گیاهان دارویی در بوستان علوی قم به بهره‌برداری رسید.
احداث دمنوشخانه بوستان علوی قم با مساحت 6000 مترمربع/گیاهان دارویی مبنای فعالیت دمنوشخانه است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری پیام جوادیان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری، با اشاره به افتتاح و کارکرد دمنوشخانه بوستان علوی اظهار کرد: مجموعه دمنوشخانه بوستان علوی در راستای توسعه اماکن رفاهی، تفریحی و گردشگری در سطح شهر و ایجاد شور و نشاط اجتماعی شهربازی بوستان فدک احداث شد.
وی با بیان اینکه این مجموعه به مساحت حدود ۶ هزار مترمربع با مشارکت بخش خصوصی ساخته‌شده است، افزود: این مکان زمانی باغ پرندگان بود که البته به‌صورت غیراستاندارد نگهداری می‌شدند، سپس تعطیل و تبدیل به انبار دپو شده بود و وضعیت بسیار نامطلوبی داشت.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: ازآنجاکه جای یک مجموعه سنتی، میراثی و فرهنگی در شهر خالی بود این مکان پیشنهاد شد تا طی یک فرایند قانونی ساخت و بهره‌برداری آن به مزایده گذاشته شود که یکی از نیروهای بومی شهر قم برای این کار انتخاب شد.
جوادیان گفت: در مرحله اول بحث طراحی این مجموعه توسط بهترین طراحان کشور انجام و نهایتاً عملیات اجرایی آن در اواخر سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
وی با تأکید بر اینکه حدود یک سال زمان برده شد تا این مکان به این شکل دربیاید و آبرویی برای گردشگری شهر قم به‌خصوص گردشگری فرهنگی و سنتی قم باشد، تصریح کرد: نوع قرارداد این مجموعه BOLT است و میزان سرمایه‌گذاری آن بالای ۲۰۰ میلیارد ریال است.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه این است که بر مبنای گیاهان دارویی است، گفت: علاوه بر اینکه یک مجموعه گردشگری و میراثی است، یک باغ گیاهان دارویی نیز محسوب می‌شود.
به گفته جوادیان، بالای ۱۶۰ گونه گیاهان دارویی مرسوم و نادر در این مجموعه استفاده‌شده و عمدتاً در شربت‌ها دم‌نوش‌ها و غذاهایی که سرو می‌شود استفاده خواهد شد.
وی اذعان داشت: در این مکان یک گلخانه به‌صورت کاملاً اختصاصی برای عرضه محصولات دارویی وجود دارد، حکیم خانه‌ای ساخته‌شده تا یکی از پزشکان طب سنتی در آن مستقر شود و نسبت به ویزیت و تجویز گیاهان دارویی اقدام کند، همچنین فروشگاهی برای فروش و عرضه گیاهان دارویی به شکل عطاری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه یک مجموعه بزرگی در اطراف قم توسط سازنده دمنوشخانه ساخته‌شده که محصولات این مکان را تضمین می‌کنند، گفت: محصولات گیاهی در این مکان به‌صورت صد درصد توسط این گروه تولید و به فروش می‌رسد.
جوادیان اضافه کرد: همچنین بخش دیگر سیاه چادری است که به شکل کامل از پشم بز ساخته و خریداری‌شده و رقم سنگینی برایش پرداخت‌شده است تا فضای سنتی و زندگی عشایری در این مجموعه برای مخاطبان تداعی شود.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdchi-nz.23n-xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما