حضرت فاطمه (س) یکی از چهارده معصوم و دارای مقامات ویژهٔ معنوی مانند طهارت و عصمت در میان شیعیان است. همچنین ایشان یکی از پنج تن آل عبا میباشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حضرت فاطمه در رویداد مباهله نیز نقش داشته است. براساس احادیث و روایات اهل سنت و شیعه، ۱۳۵ آیه قرآن درباره ی فاطمه است.
سورههای «انسان»، «قدر»، «کوثر» و همچنین آیات «مباهله»، «تطهیر»، «نور» و «مَوَدَّت» برخی از این سُوَر و آیات هستند.
مصحف فاطمه، خطبههای «فدکیه» و «عیادت»، «حدیث لوح فاطمه» و «دعای نور» از آثار ایشان است.
بمناسبت شهادت حضرت زهرای مرضیه گفتگویی انجام دادیم با نرجس نیازمند عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم و استاد دانشگاه که در پی می آید :
در زمینه جلوه های مقاومت حضرت فاطمه به عنوان دختر پیامبر(ص) توضیحاتی بفرمایید؟ حضرت فاطمه سلام الله علیها هنگامی که کودکان مکه در ناز و نوازش و رفاه بودند، در سختی و رنج بزرگ شد.
در دوران کودکی ایشان ماجرای تبعید مسلمانان به شعب ابیطالب اتفاق افتاد و شاید بتوان نقطه آغاز مقاومت ایشان به عنوان دختر پیامبر صلی الله را از همین زمان ذکر نمود.
دختر پیامبر همچون سایر کودکان تبعید شده، غذای ساده میخورد و رنج و مشقت و شرایط سخت شب را تحمل مینمود.
در کودکی مادر بزرگوار خویش را از دست داد و برای روزهای سخت و محنت افزا؛ روزهایی که پدرش تنها بود برای پدر یاوری شایسته به شمار می آمد و نقش مادری مهربان را ایفا می کرد.
حضرت زهرا شاهد اذیت و آزارهای کفار قریش نسبت به پدر خود بود و در سالهای حضور در مکه یار و غمخوار پدر محسوب میشد.
جلوههای مقاومت در سیره فاطمی بعد از رحلت نبوی در دفاع از ولایت به چه صورت خود را نشان داد؟ با وقوع ماجرای سقیفه در مسیر حکومت اسلامی انحراف به وجود میآید. حضرت زهرا سلام الله در این زمان در خصوص دفاع از حق خویش در مورد فدک تلاش مینماید تا چهره واقعی خلیفه را برای مردم آشکار کرده و انحراف سقیفه را برای مردم آن زمان تبیین کند.
در این زمان اوج حضور اجتماعی- سیاسی و مقاومت حضرت زهرا سلام الله علیها را با خطبه فدک شاهد هستیم. ماجرای فدک و خطبه فدک را میتوان نهضتی در اسلام دانست که برای آیندگان درسی از مبارزه با ظلم است.
این مقاومت در بعد نرم و محتوایی چه کارکردهایی داشت و چقدر توانست در جامعه معاصر ایشان و در ادوار بعدی جریان ساز باشد؟ حضرت زهرا سلام الله از سه سالگی در بحثهای سیاسی و گفتمان مقاومت حضور دارند. ایشان یک الگوی سیاسی برای زنان و مردان هستند. فعالیت سیاسی ایشان به چند بخش تقسیم میشود اول سن حضور سیاسی ایشان، دوم پاسداری از رهبری و ولی امر مسلمین از جمله پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی علیه السلام و سوم مبارزه سیاسی جدی ایشان در زمان حضرت علی علیه السلام.
حضرت زهرا سلام الله علیها از سن کودکی مبارزه با دشمن و ظلم را آموخته است و درسهای مقاومت را به فرزندان خویش نیز آموخت.
روحیه مقاومت در حضرت زهرا بر چه مبانی استوار بود و امروز در الگوی سوم زن چقدر نیازمند اتخاذ و تحکیم این مبانی هستیم؟ در سراسر زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها خداباوری و خدا محوری را میبینیم حتی در زمان ازدواج ایشان به دنبال کسب رضای خداوند متعال هستند و بخشش بینظیری از ایشان را شاهد هستیم. همچنین در این شب ایشان از معاد یاد میکنند و در ادامه زندگی ایشان شاهد یک زندگی ساده دور از تشریفات همراه با رفتارهای زیبای اخلاقی هستیم.
چنین زنی مادری نمونه است که فرزندانی همچون حسن و حسین، زینب، ام کلثوم را تحویل جامعه میدهد که هر یک جامعه الگویی بسیار اثرگذار وتاریخ ساز هستند.
الگوی سوم زن نه الگوی شرق است و نه الگوی غرب، بلکه الگوی زن مسلمان انقلابی است که پایبند به مبانی دین مبین اسلام و برگرفته از برترین الگو یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها میباشد. تقویت معنویت جامع و تربیت دینی بر عهده مادران است و همین مادران آموزش دهندگان مقاومت فرزندانشان در برابر استکبار جهانی خواهند بود.
در ماجرای جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شاهد بودیم که اکثریت شهدا از زنان و کودکان بودند اما درس مقاومت و ایستادگی را چنان آموخته بودند که با وجود هزاران شهید همچنان بر مقاومت و تا نابودی رژیم صهیونیستی تاکید داشتند.
نرجس نیازمند، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر قم