عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به زیرساختهای شهری ایجادشده در شهر قم، گفت: مجموعه مدیریت شهری قم با جدیت به دنبال نگهداشت زیرساختهای موجود باشد و برخی اشتباهات تهران را تکرار نکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حجتالاسلام سید محمد آقامیری با حضور در یازدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، بیان کرد: توسعه زیرساختها و امکانات شهری وقتی به یک حد مطلوب و قابلقبول میرسد مسئله نگهداشت آنها مطرح میشود، نگهداشت زیرساختهای شهری امروزه در سطح دنیا بهعنوان یک صنعت شناخته میشود.
آقامیری افزود: نگهداشت زیرساختهای شهری مانند پل، راه، اتوبوس و غیره هزینه بالایی میبرد تا بیشترین عمر مفید را داشته باشد و از تحمیل هزینههای جدید به مدیریت شهری جلوگیری کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: توسعه علم نگهداشت در اروپا سبب شده تا عمر مفید پلهای شهری ۱۰۰ سال باشد چیزی که در ایران حدود ۵۰ سال است.
نایبرئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: هماکنون برای نگهداشت بسیاری از پلهایی که در تهران احداثشده باگذشت عمر مفید آنها هزینههای زیادی میشود و علاوه بر این مسئله سبب میشود تا استقامت خود را در برابر زلزله نیز عملاً از دست بدهند.
به گفته وی، سیاست شورای شهر و شهرداری تهران در دوره جدید به سمت برنامهریزی جهت نگهداشت زیرساختها و امکانات موجود سوق پیداکرده است.
آقامیری ابراز داشت: شهرداری تهران طی دورههای قبل در مسئله مترو صرفاً به فکر توسعه آن بوده و پایانه و تعمیرگاهی برای آن تعبیه نشده و این مسئله سبب شده تا امکان بازدید از واگنها و رامهای آن بهصورت لحظهای وجود نداشته باشد و هزینههای نگهداشت آن چندین برابر افزایش یابد.
نایبرئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: یکپنجم قطارهای مترو تهران به دلیل عدم در نظر نگرفته شدن پایانهها و تعمیرگاه به مرحله اورهال رسیده و برای کاهش هزینهها شهرداری تهران در تلاش است تا ابتدای خطوط مترو را با یکدیگر متصل کند.
وی یادآور شد: از ۶ هزار اتوبوس فعال شهرداری تهران طی چند سالهای گذشته، امروز فقط یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس فعال است و بقیه آنها به دلیل عدم توجه به اصل نگهداشت از رده خارجشدهاند و با بازگشایی مدارس شهرداری تهران با شوک حملونقل روبهرو خواهد شد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در سطح ایران ۳۶۰ هزار پل وجود دارد که برای نگهداشت آنها توجه چندانی نمیشود و لازم است تا پژوهشهای دانشگاهی به این سمت سوق بیابد تا عمر مفید آنها افزایش پیدا کند.
آقامیری گفت: توسعه شهری و نیاز به ایجاد زیرساختها سبب شده تا کارخانههای تولید آسفالت تهران از ۳ کارخانه طی چند سال گذشته به ۵ کارخانه با ظرفیت تولید بالا برسد.**