پروژه ساماندهی چهلاختران بهعنوان یکی از طرحهای مهم شهری، پس از گذشت 10 سال همچنان بلاتکلیف است که با روی کار آمدن دولت جدید، امیداست با پیگیری مدیریت ارشد استان این پروژه مهم به سرانجام برسد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مجموعه چهلاختران بهعنوان یکی از مهمترین امکان مذهبی شهر قم در سال ۹۰ در گستره ۴.۳ هکتاری طراحی و در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب رسید و سپس توسط منابع سفر مقام معظم رهبری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری تملکات آن آغاز شد که متأسفانه به علت زمانبر شدن تملکات، افزایش قیمتها و همچنین تملک پراکنده امکان هیچگونه مداخلهای متناسب طرح مصوب مقدور نبود.
در این زمینه مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر شهرداری قم به تشریح آخرین وضعیت اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۵ مقرر شد، سازمان بهسازی به نیابت از شهرداری در کنار سایر دستگاهها ازجمله استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل اوقاف و هیئتامنا بقعه چهلاختران و … نسبت به تکمیل طرح و برنامهریزی اجرای آن اقدام کنند. علیرضا خاکی افزود: در این راستا نیز سازمان بهسازی ضمن تمرکز بر تملک محدوده پارکینگ بهعنوان سهم شهرداری، نسبت به تهیه طرح اجرایی اقدام و مقدمات برگزاری مناقصه و پیشبینی منابع در بودجه مصوب سال ۹۵ شهرداری اقدام کرد؛ اما به علت عدم انجام تعهدات سایر دستگاهها و ازآنجاکه مقدور نبود قسمت ابتدایی ساخته و دوباره از بین مخروبهها به امامزاده دسترسی ایجاد شود، طی جلسهای با حضور مدیران استانی و کشوری موضوع مطرح و به علت عدم انجام تعهدات اعلامی، موضوع تملک بلاتکلیف باقی ماند و صرفاً اقدامات ضربتی و تثبیت بستر و بهسازی ورودی امامزاده قابلیت اجرا نمود. وی بابیان اینکه بزرگترین مشکل مجموعه چهلاختران چندوجهی بودن طرح و عدم تعریف متولی پروژه است، گفت: این طرح شامل توسعه فضاهای زیارتی (که بر عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است)، فضاهای شهری و خدماتی (که بر عهده شهرداری است)، فضاهای آموزش علوم دینی، فضاهای عمومی مانند کتابخانه، زائرسرا، جلوخان و … که متولیان آن از دستگاههای دولتی بوده، است. مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر شهرداری قم با تأکید بر اینکه عدم وجود منابع از سوی دستگاههای ذیربط جهت تکمیل پروژه و عدم متولی و تولیت واحد از اصلیترین موانع اجرای طرح است، ابراز کرد: ورود مدیریت ارشد استان به لحاظ هماهنگی و تخصیص منابع دولتی بهعنوان پشتوانه در این پروژه لازم است تا در اجرای طرح، بازنگری اساسی صورت گرفته و وضع فعلی ساماندهی شود. وی با اشاره به اینکه البته نقد گذشته برای پروژههای آینده بسیار مفید است ولی در خصوص این پروژه دو راه وجود دارد تصریح کرد: نخست پیگیری اخذ منابع و تکمیل طرح مصوب که در خور شأن و جایگاه این امامزاده است که به این لحاظ با توجه به ابعاد پروژه با توجه به حد نیازهای فضای مذهبی بعد از حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و پیگیری انجامشده توسط مدیریت استان به لحاظ تخصیص منابع مالی از اراضی ۴۸ هکتاری اقداماتی صورت گیرد که متأسفانه توسط معاونت وزارت راه و شهرسازی در انتهای دولت گذشته از دست مدیران استانی خارج شد. خاکی دومین راه برای ساماندهی این پروژه را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: قبول اجحاف انجامشده از سوی دولت در حق مردم قم و حرم مطهر ازجمله پروژه چهل اختران و کاهش محدوده و تغییر رویکرد طرح از رویکرد تکمیل زیرساختهای زیارت حرم و هیئت تاریخی آن به رویکرد صرفاً ساماندهی محیطی، که البته در این خصوص هم طرحهای لازم تهیه و جهت بررسی به مجموعه مدیریت استان ارسالشده است. وی در خصوص اهمیت احیاء منابع مالی از محل ارزشافزوده اراضی ۴۸ هکتاری عنوان کرد: با توجه به رویکرد دولت جدید، مناسب است تخصیص این منابع احیا شود و یا ساماندهی پیرامون حرم مطهر بهعنوان یک مطالبه توسط مدیران استانی و بهویژه اصحاب رسانه اقدام و پروژه مطابق طرح مصوب تکمیل شود؛ چراکه نهتنها پروژه چهلاختران بلکه هفت پروژه مهم دیگر در پیرامون حرم مطهر و بافتهای فرسوده از محل این پشتوانه قابلیت بازآفرینی و احیا برخوردار میشوند که نقش مهم و تاریخسازی در ساماندهی پیرامون حرم مطهر، افزایش رضایت زائرین و مجاورین و تأمین زیرساختهای زیارت و گردشگر مذهبی خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر شهرداری قم با تأکید بر اینکه این پروژه نیازمند مداخله مدیریت ارشد استان جهت تعیین وظیفه دستگاهها و تصمیم سازی و اجرا است، اذعان کرد: در صورت نیاز اطلاعات و گزارش اراضی ۴۸ هکتاری و همچنین ۳۲ هکتاری که پشتوانه احیای بافتهای فرسوده پیرامون حرم و سکونتگاههای غیررسمی است که از سوی مدیران مرکزنشین و وزارت راه و شهرسازی بلاتکلیف ماندهاند، قابلارائه جهت پیگیری و مطالبه گری است.****/س