مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم به حیطه اختیارات شهرداری در زمینه حملونقل ریلی اشاره کرد و گفت: ما بهعنوان شهرداری قم کار خودمان را انجام دادهایم، اما بعضی امور در حیطه اختیارات ما نیست
ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری منصور درویشی در جلسه کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم که در محل کارگاه دپو مترو قم برگزار شد، مشکلات اجرای پروژه مترو از سال ۹۸ را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: باید به محدودیتهایی که تا قبل از سال ۹۸ در پروژه مترو بوده از قبیل مشکلات قراردادی که با پیمانکار داشتیم و شروع همهگیری کرونا توجه داشته باشیم.
وی از پیشرفت ۹۵ درصدی پیشرفت ایستگاه شهید مطهری خبر داد و افزود: ایستگاه میدان کشاورز با توجه به مشکلات تملکی، حدود ۸۷ درصد پیشرفت دارد؛ قرار بود سال گذشته تست گرم مترو با یک خط ریلی انجام شود و در حال حاضر دو خط ریلی مسیر آمادهشده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم تصریح کرد: فاز یک خط A که ۸/۱۴ کیلومتر بوده حدود ۲ کیلومتر تونل تکمیلنشده دارد و فاز اول تعداد ۶ ایستگاه داریم که ۲ ایستگاه مسافرگیر بوده و امیدواریم بحث پلهبرقی و آسانسور نیز زودتر حل شود.
وی تأکید کرد: فاز۲ خط A نیز از سال گذشته بحث بازنگری طرح آن را شروع کردیم و تلاش داریم مشکلات اجرایی و طراحی فاز یک را در فاز ۲ برطرف کرده و باید بدانیم یکی از مشکلات کلی مترو در سطح کشور کپیبرداری شهرها از همدیگر است.
درویشی در ادامه هزینه ساخت هر ایستگاه مترو را ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: برای تأمین هزینههای ساخت و نگهداری ایستگاهها، طرح احداث ایستگاهها را بهصورت TOD (مجتمع ایستگاهی) در دستور کار داده و سعی در استفاده از ظرفیتهای شهر قم داریم.
وی یادآور شد: با وجود حل نشدن مشکلات قراردادی، فاز یک با دو خط ریلی بهعلاوه ریل سوم (ریل برقرسان) در صورت برطرف شدن مشکل ناوگان آماده تست گرم بوده و در مورد خط B مترو نیز بیش از ۵۰ درصد مطالعات انجامشده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: در مورد منوریل که ۷/۴ کیلومتر طول مسیر آن است، در سفر ریاست جمهوری به شهر قم ۶ ماه به وزارت کشور جهت تعیین تکلیف آن فرصت داده شد و ما هم در حال پیگیری تأمین ناوگان آن هستیم.
وی سپس به حیطه اختیارات شهرداری اشاره کرد و گفت: ما بهعنوان شهرداری قم کار خودمان را انجام دادهایم، اما بعضی امور در حیطه اختیارات ما نیست مانند تأمین واگن و مشکلات ایجادشده در قرارداد با شرکت پوژن چین که سالهاست حلنشده و هنوز واگنی در اختیار شهر قم قرار نگرفته است.
انتهای پیام/ن****
انتهای پیام/ https://qomefori.ir/vdce.p8vbjh8en9bij.html