تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب : 15335
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به برخی از ابهامات و سوالات پیرامون دخالت در عزل و نصب مدیران، فهرست اموال و دارایی‌های شخصی، سفر فرزندشان و عملکرد خود در مجلس یازدهم توضیح داد.
شفاف‌ با ذوالنوری نماینده مجلس در خصوص انتصابات، دارایی‌ها و سفرهای خارجی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری در راستای بررسی عملکرد نمایندگان قم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخته است. ذوالنوری در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم قم در خانه ملت بوده است، ذوالنوری از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در سال پایانی دوره دهم و سال نخست دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، سمت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت که بخش نخست این گفت‌وگو امروز به صورت متنی و بزودی گفتگوی کامل آن به صورت ویدیویی منتشر می‌شود.
آقای ذوالنوری به عنوان اولین سوال شما اخیرا در سخنرانی ها از طرح سامانه شفافیت اموال سخن می گویید، این سامانه قرار است چگونه باشد و چه سازوکاری دارد؟
راه‌اندازی این سامانه در کاهش فساد اقتصادی به‌خصوص در حوزه مدیران و افراد صاحب نفوذ تأثیرگذار خواهد بود؛ باید برای صندلی و میزهای مدیریت هزینه تراشی کنیم تا حتی اگر فردی روحیه فساد نیز داشته باشد؛ جرات اقدام نداشته باشد.
این سامانه کاملاً‌ امین است وهیچ کس جز صاحب حساب‌های کاربری و نهاد متولی از وضعیت دارایی و اموال مردم مطلع نخواهند شد.
شفاف‌ با ذوالنوری نماینده مجلس در خصوص انتصابات، دارایی‌ها و سفرهای خارجی
تمایلی به شفافیت اموال خودتان دارید؟
بنده حتی یک متر زمینی که متعلق به خودم باشد ندارم و فقط همسرم یک خانه کوچک در یکی از محلات کرج دارد که از پدرشان به ارث رسیده و پسرم نیز یک آپارتمان در شهر قدس کرج پیش خرید کرده است.
در گذشته و زمانی که در سپاه حضور داشتم یک زمین به متراژ ۶۰۰ مترمربع را در کرج به صورت وکالتی فروختم که فروشنده این زمین را در قالب یک مجتمع ۲۱ واحدی احداث و به دیگران فروخته ست که هیچ ارتباطی با بنده ندارد.
تاکنون ۲۹ بار مجبور به اسباب کشی شدم و در حال حاضر نیز ۱۵ اسفندماه امسال آخرین مهلت خانه‌ای است که هم اینک در تهران در آن سکونت دارم. بنده تا قبل از سال ۹۶ آخرین ملکی که نام بنده بود فروختم ولی بعد از آن دیگر موفق نشدم خانه‌ای شخصی خریداری کنم.
در حال حاضر ۴ خودرو نیز به اسم بنده ثبت است که یکی از آن‌ها در اختیار پسرم است و همچنین یک خودرو نیز در دست یکی از افراد است که بخاطر برخی مباحث به نام بنده خریداری شده است و یک خودرو دیگر نیز که به یکی از اقوام فروخته شده هنوز انتقال سند آن انجام نگرفته است. حقوق ثابت و مشخص بنده به عنوان نماینده‌ای که از شغل قبلی خودم استعفا داده‌ام، ۲۳ میلیون تومان است و چیزی مانند پاداش، عیدی، حق ماموریت داخلی و غیره وجود ندارد.
فرزند شما سفری به انگلیس داشته است؟
بنده دارای یک پسر و یک دختر دارم و دخترم جز یک سفر به کربلا هیچ مسافرت دیگری نداشته است. همسرم نیز جز سفر کربلا و سوریه سفر دیگری نداشته است. پسر بنده نیز تاکنون به هیچ کشور اروپایی سفر نکرده و در هیچ کشوری شغل، اقامت و تحصیل نداشته است؛ پسر بنده تاکنون فقط به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر، عمان، عراق، سوریه، لبنان و امارات سفر کرده که بیشتر آن برای پیگیری امور رسانه‌ای بوده است.
در بازگشت از آنگولا و فرودگاه دبی دقیقاً چه اتفاقی رخ داد؟
این هواپیما بخاطر وجود یک بیماری قلبی با ۱ ساعت و ۲۸ دقیقه تأخیر پرواز کرد و زمانی که به دبی رسیدیم ۳۲ دقیقه تا پرواز تهران باقی مانده بود که بخاطر ترس از طلوع آفتاب و اقامه نماز این زمان تنگ‌تر شد، بعد از اقامه نماز سایر نمایندگان با سرعت به سمت گیت حرکت کردند اما بنده بخاطر عجله در رسیدن به پرواز و طی یک کردن یک مسیر اشتباه، گیت و کانتر پرواز بسته شد و به همین خاطر بنده و چند نفری که جامانده بودیم با پرواز بعدی با صدور بلیط رایگان به تهران بازگشتیم و در این زمان نیز پسرم در دبی حضور نداشت.
خانه شخصی شما قم است؟
بنده به همراه ۹۹ درصد سایر نمایندگان بخاطر مشغله کاری بالا ساکن تهران هستیم و بخاطر اشتغالات فراتر از سایر نمایندگان چاره‌ای جز در سکونت در تهران ندارم. بنده از ساعت ۶ صبح تا اواخر شب در محل کارم پیگیر امور هستم و اگر بخواهم در قم زندگی کنم عملاً به کارهای مجلس نمی‌توانم رسیدگی کنم.
شفاف‌ با ذوالنوری نماینده مجلس در خصوص انتصابات، دارایی‌ها و سفرهای خارجی
چطور به مصوبه افزایش سن بازنشستگی رای اشتباه دادید؟
بنده افزایش سن بازنشستگی را خلاف موازین اخلاقی و شرعی می‌دانم و آن را به صلاح نمی‌دانم. دولت در قبال استخدامی‌های جدید می‌تواند هر روشی را در پیش بگیرد اما در خصوص افرادی که در گذشته استخدام شده‌اند این اقدام درست نیست.
در خصوص رای‌گیری در مورد این مصوبه نیز با توضییحاتی که رئیس مجلس داد امر برای من مشتبه شد و رای اشتباهی دادم و فرصت اصلاح رای نیز فراهم نشد با صراحت نیز آن را اعلام کردم و از مردم عذرخواهی کرده و طی نامه‌ای به شورای نگهبان نیز درخواست رد این مصوبه را خواستار شدم.
در مجلس در هر مصوبه‌ای بیش از نیمی از مجلس یا رای اشتباه یا راهی صحیح می‌دهند و این روال مجلس است که افراد طبق چیزی که دریافت کرده‌اند رای می‌دهند اما هر فردی را جرئت عذرخواهی و پذیرش اشتباه نیست.
علت زیاد بودن غیبت‌های شما در مجلس چیست؟
نایب رئیس و رئیس مجلس مانند سایر نمایندگان نیستند که صرفاً در مجلس حضور داشته باشند بلکه بصورت مستمر باید در جلسات سایر قوا و استقبال وزرا و غیره باید حضور پیدا کنند و از این رو حضور و غیاب آن‌ها مقداری متفاوت از نمایندگان عادی است. رئیس و نایب رئیس از ثبت کارت در حین خروج از مجلس بخاطر پیگیری امور مربوط با مجلس، مستثنی هستند.
می‌گویند در دولت سیزدهم محتاط شدید، قبول دارید؟
در دولت قبلی از آنجایی که همواره ترس از دورزدن رهبری و ورود افراد نفوذی و وادارکردن کشور به کنوانیسون‌های ننگین بین‌المللی وجود داشت بنده همواره از تریبون‌ها فریاد میزدم و هشدار می‌دادم اما در دولت کنونی به خاطر این قاطبه دولت همراه با سیاست‌های نظام و رهبری هستند، نقدها و انتقادها بیشتر در مباحث خصوصی مطرح می‌شود. از طرفی چون بنده هم اینک نایب رئیس مجلس هستم، صحبت‌هایم ممکن است به تقابل بین مجلس ودولت تفسیرشود و از رو جایگاه کنونی بنده نسبت به دولت سابق که رئیس یک کمیسیون بودم، تغییر کرده است.
مدتی است در بعضی از محافل مطرح می‌شود که علت عدم جابجایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی این است که مورد حمایت شما می‌باشد، آیا این مطلب را تأیید می‌کنید؟
یکی از عواملی که تا حد زیادی در موفقیت دولت در حل مشکلات مردم تأثیر دارد تعامل، حمایت و پشتیبانی مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت و ارکان دولت است، چه در سطح ملی و چه در سطح استانی و پایین‌تر از آن.
بر همین اساس و برای موفقیت دولت و کمک به مشکلات کشور، استان و مردم قم، بنده از دولت و همه اجزای استانی آن حمایت و پشتیبانی کرده و می‌کنم و البته دو ملاحظه و اصل مهم را در این راستا همیشه مورد توجه و مد نظر دارم:
اول اینکه حمایت من به معنی بی‌توجهی و عدم حساسیت نسبت به تخلفات و خطای مدیران نیست، و هر مدیری در هر سطحی قصور و تقصیر و خطا و تکرک فعل داشته باشد از موضع وظیفه نظارتی مجلس و نمایندگان و از طریق مجاری مربوطه بجد پیگیری کرده و می‌کنم که البته این پی‌گیری کردن‌ها لزوماً به معنی سر و صدای رسانه‌ای نیست.
دوم اینکه حمایت من از مدیران به معنی و از جنس رفیق بازی، سهم خواهی، مهره چینی و دخالت در عزل و نصب‌ها و ممانعت از جابجایی مدیران و دخالت در امور اجرایی نیست.
با توجه به توضیحاتی که دادم، حمایت من از مدیران علی السویه است و از هر مدیری که خوب کار کند حمایت می‌کنم، و از طرفی خواستارم برخورد جدی با تخلف هرمدییری هستم که تخلفی داشته باشد و چنانچه وزارت خانه‌ای به هر دلیلی بخواهد مدیری را برای خدمت بهتر به مردم جابجا کند، مطلقاً مانع کار آن‌ها نبوده و نخواهم بود.
موضع و نظر من در خصوص ماندن یا رفتن آقای دکتر مصری هم از این قاعده مستثنی نیست و امروز هم وزارت خانه مربوطه اگر برای تغییر و تثبیت‌ایشان هر تصمیمی بگیرد من به هیچ عنوان مانع تصمیم نبوده و نیستم.
البته شایعه سازان، ذینفعان و بعضی از کاسبکاران هر از چند گاهی با اغراضی مشخص، چنین مطالب ناصحیحی را رواج می‌دهند که در خور پاسخ نیست.
عملکرد خودتان در مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مجلس یازدهم ۱۲۶ قانون تصویب شده که ۶۳ مورد از آن‌ها لایحه‌های مربوط به دولت بوده و بخش دیگری از این قوانین مربوط به استفساریه و الحاقیه‌های قوانین قبلی بوده است، گفت: در مجموع مجلس یازدهم ۲۴ قانون تصویب کرده که از این بین دو قانون اقدام راهبردی ایران در برابر تعهدات هسته‌ای غرب و قانون تأسیس سازمان پدافند غیرعامل بصورت صفر تا صدی توسط بنده دنبال و به قانون تبدیل شده است.
بنده در مجلس یازدهم همچنین طرح تأسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه را برای جلوگیری از ارتشا و رشوه را نهایی کردم که کلیات آن به تصویب رسیده و به زودی تبدیل به قانون خواهد شد.
سال ۱۴۰۰ قرار بود ۱۸ درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به رقم اندکی به برخی از افراد به فروش برسد که با ورود جدی به این موضوع مانع از تضعیف ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از بیت المال به برخی از افراد شدم.
کار نماینده برخی از کارهای سبک مانند حضور در مراسم ختم و عروسی نیست؛ نماینده باید با نظارت متمرکز گلوگاه‌های فساد را شناسایی کند و در بعد تقنین نیز قوانینی وضع کند تا یک نفر برای دریافت یک وام خرد به نماینده حوزه خود التماس نکند.
شفاف‌ با ذوالنوری نماینده مجلس در خصوص انتصابات، دارایی‌ها و سفرهای خارجی
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgnw9q.ak9nw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما