رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش موضوع عدالت آموزشی را از دغدغههای دولت چهاردهم دانست و گفت: به برکت انقلاب اسلامی برای ۹۹ درصد از کودکان کشور امکان حضور در مدرسه و تحصیل در مقطع ابتدایی فراهم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوریاحمد محمودزاده روز شنبه در آیین بزرگداشت شوراهای آموزشوپرورش در تالار کرامت استانداری قم همچنین اظهار داشت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، کمتر از ۳۰ درصد کودکان کشور امکان حضور در مدرسه و تحصیل در مقطع ابتدایی را داشتند.
وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی این آمار به ۹۹ درصد افزایش یافتهاست گفت: یک درصد از کودکانی که برای تحصیل در دوره ابتدایی در مدارس حاضر نیستند، نیز یا در خارج از کشور هستند و یا به دلیل محدودیتهای جسمی، توانایی حاضر شدن در محیطهای آموزشی را ندارند.
وی همچنین اضافه کرد: برای این گروه از دانشآموزان، مدرسه مجازی، طراحی شدهاست.
محمودزاده در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه قانون شوراهای آموزشوپرورش در دیماه ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید یادآور شد: رویکرد شوراهای آموزشوپرورش مبتنی بر مشارکت بیش از پیش مردم در امر آموزش، و بهرهگیری از منابع و امکانات موجود کشور در کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت است.
وی همچنین تسهیل اجرای فعالیتهای آموزشی و پرورشی متناسب با آمایش سرزمینی و زیست بوم منطقهای را نیز از هدفهای دیگر شوراهای مذکور دانست و بیان کرد: در این قانون ظرفیت خوبی برای آموزشوپرورش وجود دارد، سالهای گذشته، برخی از آییننامههای این قانون، مورد بازنگری قرار گرفت.
وی اظهار کرد: این قانون بستر خوبی را برای ظرفیتسازی در حوزه آموزشوپرورش ایجاد کرده، به همین علت، اندیشمندان و صاحبنظران آموزشی، با تغییر دادن آن مخالفت کردند، اما در آییننامهها بهویژه در موضوع زیرساختها، بازنگریهایی انجام شد.
وی موضوع زیرساختها را بزرگترین مشکل آموزشوپرورش کشور ذکر کرد و افزود: در حالی که مسئولان آموزشی باید بیشتر وقت خود را صرف مسائل تربیتی و فرهنگی کنند، درگیر معضل کمبود فضای آموزشی و نیروی آموزشی هستند، این با ماموریت آنها در آموزشوپرورش ارتباط ندارد.
وی همچنین تاکید کرد: شوراهای آموزشوپرورش به عنوان یکی از مهمترین مراکز تصمیمگیری، تصمیمسازی، برنامهریزی و نظارت در استانها و شهرستانها باید از این بستر قانونی، بیشترین استفاده را در حوزه سختافزاری و نرمافزاری آموزشی داشته باشند.
محمودزاده با یادآوری این مطلب که مطابق بیانیه گام دوم انقلاب، سرمایه نیروی انسانی، مهمترین سرمایه کشور است بیان کرد: سرمایه نیروی انسانی موتور محرک اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور محسوب میشود، از اینرو طراحی و معماری آینده کشور نیز در مدارس و از سوی معلمان صورت میگیرد.
وی همچنین لزوم فراهم نمودن زمینه مشارکت دستگاههای دولتی، بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی در تقویت زیرساختهای آموزشی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: این ظرفیت باید از طریق شوراهای آموزشوپرورش برای حل مشکلها و ناترازیهای آموزشیوپرورشی ایجاد شود.
وی تحقق عدالت تربیتی و آموزشی را کلیدیترین موضوع آموزشوپرورش برشمرد و گفت: برای پیگیری امور مرتبط با برنامههای آموزشی در استانهای مختلف کشور، بهتازگی تشکیل یک شورای راهبردی در دستور کار وزارت آموزشوپرورش قرار گرفتهاست.
محمودزاده با ذکر اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، در حال راه اندازی مدارس تراز انقلاب هستیم تصریح کرد: باید دانشآموز در تراز انقلاب اسلامی با برجستگیهای اعتقادی، علمی و اخلاقی در این مجموعههای آموزشی رشد و نمو کند، شوراهای آموزشوپرورش نیز نقش تاثیرگذاری در این زمینه دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: شوراهای آموزشوپرورش باید به محلی برای پیگیری مشکلات غیرعادی و غیرقابل حل آموزشی تبدیل شود. ارتقای جایگاه آموزشوپرورش موجب بالندگی کشور میشود
استاندار قم نیز در این آیین با اشاره به اینکه آموزشوپرورش محل تربیت نیروهای موثر برای کشور بهویژه در حوزه صنعت، تولید و کارآفرینی است گفت: ارتقای جایگاه آموزشوپرورش، در رشد و بالندگی کشور تاثیر زیادی دارد. اکبر بهنامجو همچنین با ذکر این نکته که تعلیم و تربیت باید همگام با یکدیگر پیش بروند بیان داشت: اعضای شوراهای آموزشوپرورش باید مسائل را به دقت بررسی نموده و با همکاری و وفاق یکدیگر مشکلات را برطرف کنند.
وی با بیان اینکه برای تامین زیرساختهای آموزشی استان، تفاهمی بین مجمع خیرین مدرسهساز و سازمان نوسازی مدارس کشور انجام شدهاست گفت: ساخت و ساز مدارس در قالب طرح نهضت ملی مسکن به نحو مطلوب صورت گرفته، خیران نیز شتاب بیشتری به کار دادهاند.
وی با تاکید بر اینکه در کنار زیرساختها، توجه به مسائل تربیتی و آموزشی نیز ضروری است خاطرنشان کرد: اعضای شورای آموزشوپرورش استان در زمینه مسائل فرهنگی، در حال تدوین برنامههای واقعی و عینی هستند که قابل اندازهگیری و سنجش است.
استاندار قم در بخش دیگری سخنان ضرورت توجه به موضوع هوش مصنوعی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: هوش مصنوعی در تعلیم و تربیت و یادگیری دانشآموزان نقش مهمی را ایفا میکند، باید در این حوزه از دنیا عقب نمانیم.
وی تصریح کرد: در صورتی که در حوزه هوش مصنوعی، عقب باشیم، در سوادآموزی و ارتقای علمی نیز دچار عقبماندگی خواهیم شد.
بهنامجو خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب در علوم پزشکی، هستهای، مباحث فنی و مهندسی و کشاورزی به نقطه اوج پیشرفت رسیدیم، در حال حاضر نیز باید در هوش مصنوعی با جهان رقابت کنیم. معضل اصلی آموزشوپرورش قم کمبود زیرساخت است
مدیرکل آموزشوپرورش قم نیز دراین آیین اصلیترین تنگنا و معضل آموزشوپرورش این استان را نداشتن زمین برای مدرسهسازی عنوان کرد و گفت: کمبود فضاهای آموزشوپرورش استان، نتیجه مهاجرتهایی که به قم صورت گرفتهاست. علیرضا رحیمی همچنین همچنین با یادآوری اینکه قم دارای ۱۷ هزار نیروی آموزشی، ۳۱۵ هزار دانشآموز، یکهزار و ۶۰۰ واحد آموزشی و ۱۱ هزار کلاس درس است گفت: در سالهای اخیر در خصوص جذب نیروی آموزشی در استان، اقدامهای مفید و موثری صورت گرفتهاست.
رحیمی با بیان این نکته که بهداشت و آموزشوپرورش از اولویتهای دولت چهاردهم است افزود: در رابطه با آموزشوپرورش اقدامات بسیار خوب و پیگیریهای مجدانهای انجام پذیرفتهاست.
آیین بزرگداشت سیویکم سالگرد تصویب قانون شوراهای آموزشوپرورش، با حضور جمعی از مسئولان قم و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار، و طی آن، تنی چند از اعضای برتر شوراهای استانی و شهرستانی آموزشوپرورش این استان مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند.