معاون فنی و مهندسی سازمان قطار شهری قم گفت: طرح قطار شهری قم در حال حاضر از نظر فیریکی ۶۰ درصد و از نظر ساخت ۸۰ درصد پیشرفت دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، سید صدرا قاسمی اظهار داشت: ساخت و ساز و تجهیزات این طرح نیز به طور تخصصی در بخشهای تهویه، سیگنالها، مخابرات و اعلام حریق در حال انجام است.
معاون قطار شهری قم افزود: برخی از مسائل مربوط به قطار شهری فراملی است و تحریم و تورم تا حدی بر تحقق قطار شهری قم، تاثیر گذاشته است، البته شهرداری قم با تکیه بر منویات رهبری مبنی بر تکیه بر تولید ملی، در مسیر دور شدن از نیاز به خارج از کشور قدمهای خوبی در تامین تجهیزات برداشته است.
قاسمی خاطرنشان کرد: قطار شهری طرحی بزرگ است و در گذشته تامین تجهیزات از خارج انجام میشد و برای نخستین بار اتفاقی افتاده که باید طبق الزام ها، دست به اقدام هایی بزنیم تا شاهد پیشرفت طرح باشیم.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا آغاز شد؛ راهاندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیمبندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راهاندازی میشود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه با تدابیر مدیریت شهری و منابع مالی با کمبود نقدینگی مواجه نیستیم، ابراز کرد: علیرغم اتفاقاتی که روی میدهد در ارتباط با پروژه و پیمانکار بهروز هستیم و مسائل مالی بهروزرسانی میشود.
معاون قطار شهری قم تصریح کرد: ما پیگیر وضعیت پیمانکار در این شرایط سخت بودهایم و اگر بدهی وجود دارد، کارفرما در مسیر پروژه به پیمانکار پرداخت خواهد کرد.
اجرای خط نخست مترو قم در بافت فرسوده یکی از دلایل کُندی پیشرفت طرح است
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: یکی از دلایل کندی پیشرفت مترو را اجرای طرح در بافت فرسوده و بافت شهری دانست.
عباس حلوایی زاده اظهار داشت: طرح فوق نسبت به قبل تغییرهای زیادی دارد و ساخت ایستگاه و تونل کاری طاقت فرساست که در بافت شهری اتفاق میافتد، زیرا تمامی خطوط ریلی در بافتهای فرسوده و قدیمی شهر قرار دارد تا این مسیر شهر را از ترافیک دور کنیم.
معاون شهردار قم ابراز کرد: از طرفی قانون دست ما را بسته است و نمیتوانیم از پلاکهای ثبتی شهروندان حرکت کنیم و عمده عبور از خطوط محورهای اصلی باید اتفاق افتاده باشد.
حلوایی زاده با بیان اینکه با توجه به طراحی در مسیر، چند نقطه کندی اجباری وجود داشت که پارکینگ و بلوار سردار شهید سلیمانی از نقاط اجباری محسوب میشود، افزود: برخی از نقاط باید بالغبر ۲۵ متر زیرزمین را حفر میکردیم که این اتفاق انجامشده است.
وی ادامه داد: در طول مسیر فاز یک خط اول مترو ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ متر اجرای ایستگاه را داشتیم که ۱۲۰ متر طول و ۳۰ متر عرض هر ایستگاه است.
معاون شهردار قم با اشاره به رعایت مسائل فنی و ایمنی در طول پروژه، افزود: در قسمتهای عبور تی. بی. ام وقتی خاکبرداری انجام صورت می گرفت، سازههای بتنی نصب میشد که مشکلی ایجاد نمیکرد.
۲۲ قرارداد سرمایهگذاری در قم منعقد شد
مسئول امور سرمایهگذاری در شهرداری قم گفت: در پنج سال گذشته ۲۲ قرارداد سرمایهای بزرگ به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال در شهرداری قم بسته شده که البته ارزش ریالی آن امروز بیش از این رقم است.
محمد رضا معرفت با اشاره به اینکه شهر قم، شهری زائرپذیر بوده و باید به زیرساختهای ماندگاری زائر در آن توجه ویژهای شود، اظهار داشت: اقامت زائران در قم در چند سال قبل در حدود نیم تا یک ساعت بوده که در ارزیابیهای سال گذشته به نصف روز رسیده است.
مسئول سرمایهگذاری شهرداری قم با بیان اینکه باید بتوانیم زمان حضور زائران در شهر قم را افزایش دهیم چراکه توسعه خدمات گردشگری و زائرپذیری تأثیر خوبی در اقتصاد و توسعه شهر دارد، افزود: شهرداری در جذب سرمایهگذاران، بخشی از وظایف را بر عهده دارد، بهویژه در ایجاد مراکز تفریحی و خدماتی ویژه زائران این امر تحقق مییابد.
معرفت تصریح کرد: در گذشته مراکز تفریحی چون پارک آبی راهاندازی شد و در حال حاضر نیز پروژههای تفریحی همچون باغ پرندگان با یک سرمایهگذاری سنگین در حال عملیاتی شدن است.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری قم درصدد است باغ پرندگان تا پایان تابستان بهرهبرداری برسد، ساختمان پروژه و فضای سبز رو به اتمام است و بهرهبردار آخرین مراحل را پیگیری میکند و تا چند ماه آینده انتقال پرندگان به این مجموعه بزرگ انجام میشود.
طرح باغ پرندگان قم حدفاصل بوستان کوثر تا کوه خضر نبی (ع) و کوه ۲ برادران این شهر در یک عرصه ۲۳۰ هکتاری در حال احداث است.
مسئول سرمایهگذاری شهرداری قم با تاکید بر اینکه یکی دیگر از فعالیتهای شهرداری در ارائه خدمت به زائران، احداث هتل با کیفیت بسیار بالا می باشد، خاطر نشان کرد: در جهت خدمت به برخی از زائران داخلی و خارجی هنوز امکانات مناسبی در قم وجود ندارد، در حالی که تسهیلات ویژهای برای هتلهای چند ستاره داریم.