با اقدامات شهرداری قم پیشبینی میشود تا چند ماه آینده یکهزار و 100 سلول پارک به ظرفیت پارکینگهای عمومی افزوده شود اما هنوز پارکینگ پاشنه آشیل و درد مزمنی است که باید هر چه زودتر نسبت به رفع کمبودهای آن اقدام شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری پارکینگ امروز یکی از بزرگترین معضلات کلانشهرها محسوب میشود. شهرهایی که با رشد سریع جمعیت و ساخت و ساز سریعتر روبهرو بوده و با افزایش قیمت زمین، مسئله سوداگری در حیطه مسکن مانع از آن شده که بسیاری از مسائل به صورت اصولی پیش برود. یکی از این موضوعات مسئله کمبود پارکینگ است که به نوعی به معضل امروز و آینده شهرهای بزرگ محسوب میشود.
از طرفی توسعه و رونق گردشگری قم نیازمند حرکت و اقدام همهجانبه برای تکمیل زیرساختهاست که دراینبین پارکینگ به خاطر کارکرد مهمی که برای گردشگران و مسافران دارد، حائز اهمیت زیادی است. در حال حاضر با وجود حضور میلیونی زائران و مسافران در برخی از مناسبتها به قم فقط ۶ هزار جای پارک در این شهر وجود دارد که اصلاً جوابگوی نیاز بالای قم در مناسبتهای ملی و مذهبی نیست. این در حالی است که طبق برآوردهای انجامشده قم در ۱۳۶ روز از ۳۶۵ روز سال درگیر برگزاری مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی با حضور گسترده زائران است.
تمرکز بر لکههای در نظر گرفتهشده به منظور احداث پارکینگهای مصوب در طرح تفصیلی شهر، عدم اعتماد کافی به بخش خصوصی در احداث پارکینگ و محدودیت تخصیص منابع مالی خارج از شهرداری را از عوامل مهم در عدم توسعه مناسب پارکینگ در قم بوده است.
به باور کارشناسان، تمرکز بر لکه پارکینگهای مصوب در طرح تفصیلی شهر، عدم اعتماد کافی به بخش خصوصی در احداث پارکینگ و محدودیت تخصیص منابع مالی ملی و استانی، زمانبر بودن تملک، عارضههای شهری و غیراقتصادی بودن نرخ پارکینگ برای سرمایهگذاران به همراه برخی ویژگیهای خاص شهر قم را هم میتوان از عوامل و موانع عدم توسعه پارکینگ به میزان لازم یادکرد.
واقعیت این است که احداث پارکینگ بهخودیخود به خاطر عدم انتفاع از آن برای سرمایهگذاران هم جذابیت ندارد اما مجموعه مدیریت شهری تلاش کرده تا با تعریف مدلهای مختلف چون احداث اسکلت و سفتکاری به همراه واگذاری زمین، پیشبینی فضای تجاری و استفاده از جرائم کسر پارکینگ به کمک مشارکت بخش خصوصی برای جبران بخشی از کمبودهای کنونی بیاید.
به گفته مدیران شهری، سال ۹۹ درآمد شهرداری از هزینه حذف پارکینگ ۴۶ میلیارد تومان و از محل کسر پارکینگ نیز ۲۰ میلیارد تومان بوده که با این رقم نهایتاً ۲۵۰ جای پارک میتوان احداث کرد. همچنین سال ۱۴۰۰، درآمد حذف و کسر پارکینگ شهرداری قم ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که با این رقم فقط ۴۰۰ جای پارک میتوان احداث کرد؛ آن چیزی که مسلم است این است که هرچقدر که افزایش ظرفیت پارکینگ در قم طولانی میشود هزینه و اعتبار ساخت آنکه گریزی از آن نیست چندین برابر افزایش مییابد و که دود آن درنهایت به چشم بودجههای جاری رفته و مردم متضرر میشوند.
طرح نهضت ساخت پارکینگ بهرغم مشکلات بودجهای و موانع موجود توسط شهرداری قم کلید خورده و چندین پروژه احداث پارکینگ با جدیت توسط مدیریت شهری دنبال میشود که از طرح ضلع شرقی حرم مطهر، پارکینگ خیابان امام، شناسایی لکههای مستعد در سطح مناطق و به همراه اختصاص ۲۰۰ هکتار از اراضی اطراف مسجد جمکران میتوان بهعنوان مهمترین آنها یادکرد که بهرهبرداری از آنها میتواند بخشی از نیاز روزافزون شهر را برطرف کند. هرچند به گفته کارشناسان، راهحل ریشهای و اساسی چنین معضلاتی توسعه فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی است اما کمبود پارکینگ در قم به حدی زیاد است که نمیتوان از کنار آن بهسادگی عبور کرد.
ضلع شرقی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با ظرفیت ۱۶۰۰ سلول پارک از پروژههای شاخصی است که عملیات اجرایی آن آغازشده و تلاش میشود در نیمه اول سال آینده در اختیار شهروندان و زائران قرار بگیرد تا ضمن جبران بخشی از مشکل کمبود پارکینگ، وضعیت آشفته این بخش از هسته مرکزی شهر نیز سامان یابد.
با اقدامات شهرداری قم پیشبینی میشود تا چند ماه آینده یکهزار و ۱۰۰ سلول پارک به ظرفیت پارکینگهای عمومی افزوده شود اما هنوز پارکینگ پاشنه آشیل و درد مزمنی است که باید هر چه زودتر نسبت به رفع کمبودهای آن اقدام شود.ش/***
انتهای پیام/ https://qomefori.ir/vdch.-nwt23nkqftd2.html